fredag 19 augusti 2011

Glutenfritt i Nice och Cannes

I juli var jag i på en väldigt trevlig semesterresa. Vi flög till Nice och var där i fyra dagar. En dag tog vi en utflykt till Cannes. Sedan tog vi tåget till Venedig och vard är ett par dagar. Och slutligen tog vi tåget till Rom där vi var i fyra dagar för att sedan flyga hem! Några glutenfria tips vill jag förstås dela med mig av och vi börjar med Nice! Separata inlägg för Venedig och Rom följer.

Macarooner!
Jag hittade inga speciella glutenfria restauranger i Nice men det som är bra med Frankrike är att man kan ju oftast hitta fantastiskt goda macarooner! Macarooner görs på mald mandel och inte vetemjöl, så inget gluten där. Här ett exempel från en mycket fin macaroonbutik i Cannes:

















Galetter!
I Nice åt vi så här goda galetter. Galetter är ju gjorda på bovete som är naturligt glutenfritt. Popeye är nog min favorit, med spenat och ägg på. Mums!

















Risotto!
Åt också denna supergoda risotto del mar i Nice:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar